Vägar och järnvägar – hot och möjlighet för biologisk mångfald
TRIEKOL-konferensen 2023 – 14-15 (&16) mars i StockholmVilka hot och möjligheter innebär egentligen vägar och järnvägar för den biologiska mångfalden? Om just detta handlade den skandinaviska TRIEKOL-konferensen 2023, med bland annat resultatredovisning från forskningsprogrammet TRIEKOL III.
Vid denna konferens redovisades forskningen inom TRIEKOL 2018-2023 om bland annat faunapassager och skötsel av infrastrukturbiotoper. Konferensen gav också en överblick över Trafikverkets mål, riktlinjer och framtida arbete för naturmiljö.
Konferensen ägde rum 14-15 mars 2023 på World Trade Center i Stockholm. Programmet hölls huvudsakligen på svenska/skandinaviska, men med några presentationer på engelska. Se programmet och presentationerna nedan.
I anslutning till konferensen, på förmiddagen 16 mars, genomfördes även ett antal exkursioner.
Arrangörer:
Program 14 mars
Tema: infrastrukturbiotoper.
Forskningsprogrammet TRIEKOL och Trafikverkets mål, riktlinjer och arbete för naturmiljö
J-O Helldin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Tommy Lennartsson, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Johan Rydlöv, Trafikverket
Anders Sjölund, Trafikverket
Inledning: TRIEKOL:s forskning om artrika sidoområden i väg och järnväg
Tommy Lennartsson, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Hur blir vägbiotoper artrika? Ny och gammal kunskap om vägkantsekologi ger ledtrådar
Tommy Lennartsson, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
In quest of key factors for species richness in road verges – a wild-goose chase
Svenja Kröger, NIBIO
Vägkantsfloran biologiskt kulturarv från historiska landskap – implikationer för skötsel
Anna Westin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Var bidrar blomrika vägkanter med störst nytta för pollinerande insekter?
Sofia Blomqvist, Lunds universitet
Artrikedom i vägkanter påverkas av lupininvasion
Juliana Dániel-Ferreira, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Biologisk mångfald i järnvägsområden
J-O Helldin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Konstruktiva insatser för biologisk mångfald i infrastrukturbiotoper
Magnus Stenmark, Calluna
Projektet Världens längsta blomsteräng
Lydwin Wagenaar, Naturskyddsföreningen
Diskussion – hur använder vi de nya resultaten och vad återstår att ta reda på?
Niklas Kemi, Trafikverket
Johan Lindroth, Trafikverket
David Brobäck-Calais, Trafikverket
Program 15 mars
Tema: faunaåtgärder.
Inledning: TRIEKOL:s forskning om passager för större och mindre fauna
J-O Helldin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Faunapassager i plan – hur fungerar de för att minska olyckor och barriäreffekter
Mattias Olsson, Enviroplanning
Jämförelse mellan planpassager och planskilda passager för större däggdjur
Marcus Elfström, Enviroplanning
Dimensionering och utformning av faunapassager – vad spelar roll?
Emma Håkansson, Enviroplanning
Viltanpassning av befintliga broar – effekten av avskärmning av fordonstrafik
Marcus Elfström, Enviroplanning
Pros and cons of multifunctional passages; Use of wildlife crossing structures by ungulates and humans
Fabian Knufinke, BOKU
Groddjurspassager – när fungerar de bra respektive dåligt?
J-O Helldin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Nya och pågående studier: viltvarning vid järnväg
Carolin Berndt, SLU Grimsö
Nya och pågående studier: beteendestudier vid faunapassager
Isak Holmberg, Lunds universitet
Nya och pågående studier: vildsvin har mer utsträckta hemområden vid vägar
Marcus Elfström, Enviroplanning
Diskussion – hur använder vi de nya resultaten och vad återstår att ta reda på?
Annette Ekman, Trafikverket
Kristina Rundkrantz, Trafikverket
Avslutning 15 mars
Biodiversitet i Vejdirektoratet
Christina Steenbeck, Vejdirektoratet, Danmark
Framtiden för TRIEKOL och Trafikverkets FOI inom naturområdet
Johan Rydlöv, Trafikverket
J-O Helldin, SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM
Mer information
Vid eventuella frågor, kontakta: