Bakgrund
Projektet studerar viltstängslets kostnadseffektivitet som olycksförebyggande åtgärd. Forskarna undersöker även betydelsen av kompletterande åtgärder som räknas in i ett viltstängselsystem, som till exempel:
- viltuthopp
- viltslussar
- färister
- säkrade stängselavslut
- faunapassager.
Renar bakom ett viltstängsel. Foto: J-O Helldin.
Aktiviteter
Effektsambanden mellan systemets utformning och förändring i viltolyckstal analyseras övergripande och på detaljnivå i utvalda fallstudier.
Samhällskostnader för vilt- och renolyckor och kostnader för planering, byggande och underhåll av åtgärder beräknas. Dessa sätts även i relation till genomsnittlig olycksminskande effekt för nyttoberäkningen av stängselsystem.
I utvalda åtgärdsobjekt studeras djurens reaktion på själva åtgärden eller eventuell trimning för att uppskatta trafiksäkerhetseffekter.
Resultat
Projektets resultat ska bidra till bättre och säkrare stängselsystem med hög kostnadseffektivitet.
Projektet kompletterar det pågående interna utvecklingsprojektet Stängselsystem med empiriska data och samband. Det bidrar därmed till uppdatering av styrdokument för åtgärdsplanering.
Publikationer och redovisningar
Projektet har resulterat i följande publikationer och redovisningar:
Inget har ännu publicerats i detta projekt.
Kontakt för detta projekt
Andreas Seiler
Forskare, SLU Institutionen för ekologi
andreas.seiler@slu.se
seiler@wildlifeandtraffic.se
+46 (0) 703-47 26 43
+46 (0) 581-69 73 28
Mattias Olsson
Forskare och projektledare, EnviroPlanning AB
mattias.olsson@enviroplanning.se
+46 (0) 739-47 11 47