Bakgrund
Många av kulturlandskapets hävdberoende arter finns i artrika vägkanter. Det är sannolikt att dessa arter har etablerat sig under en tid då landskapet var fyllt av artrika ängar, betesmarker och åkrar. När hävden i landskapet minskat har hävdberoende arter kunnat klamra sig fast i vägkanter och dessa kan därför ses som biologiskt kulturarv. Gynnsamma lokala förhållanden och säkerhetsslåtter har skapat ersättningsbiotoper för arterna.
Biologiskt kulturarv kan bidra med historisk kunskap, liksom annat kulturarv. Det berättar om människans historia i det omgivande landskapet och om transporter i själva vägen. Ett historiskt perspektiv kan bidra till underhåll av artrika vägar i befintliga vägar. Med bättre kunskap om vilka hävdbiotoper och historiska perioder som vägkantsfloran kommer ifrån, finns också bättre förutsättningar att skapa miljöer och utforma skötsel som bevarar arterna i vägkanten på bästa sätt.

En artrik vägkant. Foto: Anna Westin
Aktiviteter
Projektet ”Artrika vägar i landskapet” finansierades av Trafikverket 2020-25, och medfinansierades av Riksantikvarieämbetet 2020-21.
Inventering och historisk-ekologisk tolkning av kärlväxter genomfördes i olika slags landskapssammanhang och i vägar av olika ålder. Målsättningen var att beskriva hur vägmiljöers biologiska mångfald formats genom ett samspel mellan lokala miljövariabler och landskapsfaktorer i ett historiskt perspektiv, samt att lyfta fram viktiga implikationer av kunskapen för underhåll och ombyggnad av befintliga vägar.
Projektet följde förberedelserna för ombyggnad av väg 288, etapp Gimo-Börstil i Uppland, till och med år 2025. Ett förslag till arbetsgång för undersökning av biologiskt kulturarv utarbetades. Projektet kom också fram till att undersökning av biologiskt kulturarv är särskilt värdefull i kulturarvsanalys och som underlag till Gestaltningsprogram och vegetationsanläggning.
Projektet har tydliggjort hur vägmiljöer kan bidra till bevarande av biologiskt kulturarv och därmed till landskapets kulturmiljövärden, baserat på samband mellan historiska och nutida förhållanden i vägmiljö och omgivande landskap.
Publikationer och redovisningar
Projektet har resulterat i följande presentationer och redovisningar: